LinkedIn heeft zich afgelopen jaren bewezen als het zakelijke sociale medium bij uitstek. Zakelijke relaties kunnen snel en gemakkelijk een connectie met elkaar maken en elkaars kwaliteiten onderschrijven. Zo wordt je netwerk duidelijk in kaart gebracht, wat je kan helpen in het vinden van nieuwe potentiële opdrachtgevers. Niet gek dus dat er meer dan 500 miljoen mensen op LinkedIn actief zijn wereldwijd.
Voor bedrijven is LinkedIn dus ook een hele handige tool om zakelijke relaties te onderhouden en een pool voor het werven van nieuw talent. Helemaal niet gek dus om te denken aan een zakelijke campagne op LinkedIn waar je passende content voor het bedrijf op plaatst. Deze posts van het bedrijf leiden tot een van de meest gestelde marketingdoelen: bereik. Naast dit toegenomen bereik leiden dergelijke posts ook tot een hogere engagement met connecties of volgers en worden er hogere conversies gecreëerd.
In Nederland blijft het aantal gebruikers van LinkedIn al jaren schommelen tussen de 4,5 en 5 miljoen. Zo’n 62% van alle Nederlanders heeft daarmee LinkedIn. Wereldwijd gezien is dat goed voor een zesde plaats qua bereik. Daarmee staan we direct achter de Verenigde Staten. Van de Nederlandse gebruikers gebruiken bijna 800.000 mensen het medium dagelijks. Van het totaal aantal gebruikers is bijna de helft, 47%, tussen de 20 en de 39 jaar oud. 37% is tussen de 40 en de 64 jaar oud. In het begin van 2021 is het medium gestaag weer iets groter geworden.
Vanwege het zakelijke karakter van LinkedIn leent de site zich uitstekend om de zichtbaarheid van het bedrijf of jezelf als persoon te verbeteren. Ook kun je eenvoudig relaties aangaan of nieuwe klanten werven. Je kunt hiervoor je persoonlijk profiel of het profiel van je medewerkers gebruiken, maar ook een bedrijfspagina aanmaken. Daarnaast kun via diverse publicatie- en advertentiemogelijkheden je zichtbaarheid verbeteren. Met tools als bijvoorbeeld de Sales Navigator kun je extra inzicht verkrijgen in je campagne.
Ruim een derde van de LinkedIn gebruikers heeft, naast connecties met andere personen, ook een of meerdere bedrijfspagina’s gevolgd. Dit zorgt ervoor dat het aanmaken van een bedrijfspagina op LinkedIn een slimme zet kan zijn om meer bereik te creëren.
* Je krijgt alle ruimte om te tonen wat je bedrijf doet en waar het voor staat * Je kunt zowel teksten, foto’s als video’s delen * Het tempo op LinkedIn is laag, waardoor je volgers je berichten sneller zullen lezen * Je hebt de optie om te kiezen wie van je volgers welke post ziet: een bepaalde post over een onderwerp is niet voor al je volgers interessant * De resultaten van je pagina zijn te analyseren * Je kunt vacatures plaatsen en adverteren met een bedrijfspagina
Naast de standaardgegevens zoals de naam van het bedrijf, kun je hierbij rekening houden met kleine maar toch belangrijke gegevens. Denk hierbij aan:
* Een achtergrondafbeelding. Hiermee kun je een bijzonder onderdeel of een toekomstig evenement goed promoten. * Een doeltreffende omschrijving. Je hebt hiervoor 2000 woorden, dus gebruik deze goed. Begin ook sterk en kernachtig, zodat bezoekers van je pagina op ‘meer lezen’ willen klikken * Het vermelden van overige contactgegevens zoals e-mail of telefoonnummers * Het toevoegen van de specialismen van het bedrijf
Met berichten kun je informatie over je bedrijf delen, die vervolgens op de tijdlijn van je volgers verschijnt. Hierbij kun je denken aan een stuk tekst, maar ook aan beeldmateriaal zoals foto’s, video’s of een infographic. Het samenstellen van deze berichten en het afwisselen van content kan erg verschillen per bedrijf. Zorg voor zo min mogelijk links naar externe partijen: omdat LinkedIn gebruikers graag op het eigen platform houdt, worden posts met links naar andere websites minder hard gepusht.
Zonder volgers komt je bedrijfsprofiel niet zo ver als je zou willen. Zet je daarom actief in om geïnteresseerden en fans te werven. Nodig ze uit om je pagina te volgen of vermeld de pagina in uitgaande mailtjes en nieuwsbrieven. Ook het inzetten van de LinkedIn-profielen van medewerkers kan helpen.
Ook het aanmaken en bijhouden van een persoonlijk LinkedIn profiel kan de zichtbaarheid van je bedrijf flink vergroten. Jij kan deze pagina dan ook inzetten als instrument om de marketing kracht bij te zetten. Vul hierbij al je gegevens zoveel mogelijk in, maar let ook op de volgende punten.
* Kies een passende achtergrond afbeelding. De omslagfoto zorgt voor dat persoonlijke randje aan je profiel. Voeg hier jouw eigen visie of een quote van een ander toe, maar blijf wel professioneel. Let op de afmeting en zorg ervoor dat de achtergrond zowel op een laptop als telefoon goed zichtbaar is
* Maak gebruik van de uitgelicht sessie. Hier kun je jezelf en je kennis goedin de etalage zetten. Kies voor je meest belangrijke eigenschappen. Twee stuks komen mooi naast elkaar te staan, drie of meer resulteert in een carroussel.
* Vat jezelf samen in ik-vorm. Door over jezelf te praten in de ik-vorm, maak je het persoonlijk.
* Zet je relevantste opleiding en vaardigheden bovenaan. Beide onderdelen kun je verschuiven of verwijderen. Zorg ervoor dat ze altijd kloppen en op een redelijke rangorde staan
* Zorg voor aanbevelingen en deel deze uit aan anderen
* Reageer op reacties van anderen. Daarmee ga je in gesprek en zorg je voor meer zichtbaarheid en binding.
Op LinkedIn zijn de mogelijkheden om berichten te verspreiden bijna net zo uitgebreid als op Facebook. Je hebt dus een redelijk grote vrijheid om de informatie op een passende manier vorm te geven. Hierbij kun je denken aan simpele textuele berichten. Deze kunnen slechts een paar zinnen of een link naar een andere pagina zijn, maar LinkedIn ondersteunt ook lange teksten tot 1300 tekens of volledige berichten die zich meten met een artikel of een blog.
Daarnaast kun je ook gewoon foto’s en video’s toevoegen. Dit kun je doen als een normale post, maar sinds kort ook met een speciale ‘story’. In deze story blijft de foto of video 24 uur staan en verdwijnt vervolgens voorgoed. Ideaal voor een tijdelijk maar wel belangrijk evenement.
Het laatste belangrijke aspect van LinkedIn is natuurlijk het adverteren op dit sociale medium. Deze campagnes kunnen een mooie aanvulling zijn op de normale berichten die je voor het bedrijf plaatst. De mogelijkheden die je hebt voor het targeten van een doelgroep zijn divers. Zo kun je je richten op mensen met een bepaalde functie, in een bepaalde regio of bepaalde branche. Adverteren op LinkedIn is niet goedkoop – het is bijvoorbeeld duurder dan Facebook, maar kan zich met verschillende doelgroepen toch goed terugbetalen.
Je kunt met advertenties op LinkedIn kiezen voor zogeheten remarketing of video advertenties. Die laatste categorie spreekt voor zichzelf: in dat geval verspreid je een video over het bedrijf die zal resulteren in een vergrote merksbekendheid en meer leads. Een remarketing campagne benadert mensen die je website al eens bezocht hebben opnieuw, om zo nogmaals in de gedachten van de klant te verschijnen. Een advertentiecampagne op LinkedIn hoeft dus helemaal geen gekke stap te zijn om de zichtbaarheid van je bedrijf te verbteren.
Ben je na het lezen van de ruime mogelijkheden voor een campagne op LinkedIn enthousiast geworden, maar weet je zelf niet hoe je dit aan moet pakken? Vraag hier een offerte aan. Hiermee krijg je van maximaal 3 bedrijven een offerte binnen 24 uur. Zo vind je een professional die goed bij je past, de klus het voordeligst klaart en je deskundig verder helpt met het opbouwen van je LinkedIn-imperium. Het is gratis en vrijblijvend, dus vraag die offertes snel aan.
Facebook advertising uitbesteden? Behaal meer naamsbekendheid en omzet met super specifieke doelgroep targeting via Facebook ads. Deel en promoot posts, acties, video’s, evenementen en producten via Facebook Shopping. Ontvang binnen 24 uur 3 gratis offertes van aangesloten Facebook specialisten in Nederland. Betaal nooit teveel. Vergelijk offertes voor de beste deal kies de Facebook specialist die bij je past.
✔️ Ontvang max. 3 offertes binnen 24 uur. ✔️ Meer dan honderd aangesloten webprofessionals. ✔️ Offerte aanvragen zijn gratis en geheel vrijblijvend.
In deze blog gaan we het voordeel van het inhuren van een webdesigner ten opzichte van het gebruik van een webbuilder, aan je uitleggen. Het bouwen van een website klinkt in eerste instantie misschien als een eenvoudige taak. Helaas is dit een tijdrovende taak die de hulp van een professionele webdesigner vereist. De professionals op […]
WooCommerce voegt webshop-functionaliteit toe aan je WordPress-website en is dé plug-in voor het maken van een webshop. WooCommerce zit niet stil als het gaat om verbeteringen. Het ontwikkelt en past zich aan de behoeften van de klanten en de markt in het algemeen aan. Sommige trends zijn al jaren populair, terwijl andere onverwacht verschijnen. Hier […]
Ontvang 3 gratis website offertes!